در باب آداب مناظره با یک " بچه پررو"! - جک و اس ام اس جدید و به روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جک و اس ام اس جدید و به روز

"انترناسیونال بچه پرروها" مجموعه 17 مقاله و لطیفه سیاسی است که خالق اثر بی نظیر دائی جان ناپلئون ، طناز بزرگ ایرانی ، ایرج پزشک زاد حدود سی سال پیش آن را نگاشته است. این کتاب با پرداختی طنزآمیز به نقد انواع و اقسام مدل های بچه پرروهای سیاسی آن زمان از بنی صدر تا بقیه مقامات و دست اندرکاران آن دوران پرداخته است.

او در این کتاب به خواننده اش می آموزد که " بچه پررو" هم مثل هر پدیده دیگری تعاریف و خصوصیات خودش را دارد و سعی دارد تا خواننده را با ابعاد مختلف آن آشنا سازد.ایشان در داستان "بچه پرروی اکبرآقا" اینگونه می نویسد: "با اصطلاح بچه پررو حدود سی سال پیش وقتی قاضی دادسرای تهران بودم برای اولین بار آشنا شدم" ودرادامه برتفاوت های زیاد بچه پررو با بچه ی پررو تاکید می ورزد !

ماجرا ازخاطره پرونده غارت یک کافه در نزدیکی دروازه قزوین توسط دارودسته چاقوکش " اکبرآقای باجگیر " شروع می شود واززبان کافه چی می گوید :هرکدام از این باجگیرهاچند نوچه و یک " بچه پررو" در خدمت خود دارند تا اموراتشان بگذرد. کافه چی ادامه می دهد: این باجگیرها وقتی حق و حسابشان به هردلیلی بموقع نمی رسد ، یک شب نوچه ها و بچه پررو را می فرستندتا کافه را زیر و رو کنند.نحوه عمل به این ترتیب است که چند نوچه می آیندودوتا دوتا یا سه تا سه تا مثل مشتریان معمولی سرمیزها می نشینندوغذا و مشروب سفارش می دهند. بعد بچه پررو بطور مستقل می آید وبدون اظهار آشنایی با کسی برسر یک میز می نشیند.حضور بچه پررو آنهم تنها سریک میزمعمولا توجه و علاقه ی مشتریان دیگر را برمی انگیزد! وسط شب بچه پررو ناگهان شروع به جیغ و داد و فحاشی می کندو هوار می کشد که :"مگر شماها ناموس ندارید! مگر شماها...!"

 

درادامه بچه پررو ازیک نفر سیلی می خوردو بعد یکباره نوچه ها به میان می پرندو دعوا و کتک کاری و شکستن ظروف و شیشه ها شروع می شود.دراین موقع تصادفا باجگیر از راه می رسد! و میانجی می شود وخلاصه بعد از چک وچانه وگفتگوی زیادهمان شب یا شب بعد حق وحساب معوقه اش را وصول می کند.

دراین میان نقش بچه پررو بسیار مهم است ، زیرا اولا باعث دعوا شده است و ثانیا در مرحله بعد بعنوان یک مشتری بیطرف به نفع باجگیر و به ضرر صاحب کافه هم شهادت می دهد.خاصیت بچه پررو این است که از هیچ کاری وهیچ دروغی روگردان نیست وشرم وحیا سرش نمی شود! ودرواقع نان وقاحتش را می خورد.

آنقدر یادآوری داستان جناب پزشک زاد برای خودم جذاب بود که یادم رفت بگویم که اصلا چه می خواستم بگویم! واصلا به چه مناسبتی دراین ایام به یادآن افتادم. در واقع تداعی این داستان بواسطه مناظره هایی است که قرار است بصورت سریالی ودرچند شب مابین نامزدهای انتخاب دهمین رئیس جمهوری کشور اسلامی پخش گردد. عجالتا در این نوشته قصد ندارم به هیچ جنبه دیگری از این مناظره و مسائل کاندیداها وغیره بپردازم به جز سخن گفتن با کسانی که به هرجهت در مقابل یک بچه پرروی معاصر قرار است دست به مناظره بزنند.

بزعم خودم ، نکته قابل توجه در این مطلب این است که دقت فرمایید که در مناظره با یک "بچه پررو "مبادا لحظه ای خصوصیات و مقتضیات برجسته و شناخته شده یک بچه پررو را فراموش نمایید و یادتان برود که با چه موجود تاریخی و مسبوق به سابقه ای مواجه هستید!

اوکسی است که تاکنون توانسته با توانایی بالایی در محافل و جلسات خبری (البته عموما با طرف های ناشی وغیر هم زبان!) ظاهر شودواز هرآستین کت و شلوار خود انواع سئوال های ریز ودرشت را به جای پاسخگویی به هر سئوالی به سمت مقابل و اطرافش پرتاب نماید. بنابراین هیچگاه انتظار پاسخ صادقانه از اونداشته باشید که ناکامتان می گذارد!

بچه پرروی این سالها کسی است که با شهامتی مثال زدنی قادراست تمامی حرف ها و وعده های خودش را تکذیب کند وطلبکارانه منسوب شدن آنها به خودش را هم محکوم نماید! اوکسی است که 4 سال ریاست جمهوری خودرابا بدترین شرایط اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی به پایان می برد ، اما درروزهای پایانی هم مثل " علی ورجه " به بهانه سرکشی و افتتاح طرح های بی سروته استانی مرتب به اینورو آنور می پردوواز کیسه خان بذل و بخشش می کند و به همین بهانه نام وگزارش های خبریش مرتب در صدر اخبار داخلی قرقره می شود واسم این کارراهم به هیچوجه تبلیغات انتخاباتی نمی گذارد.

اوکسی است که با فرافکنی های ذاتی خودبرای فرار از پاسخگویی در مورد چرایی نابسامانی های فراگیر موجود دائما از خیانت های نابخشودنی سیاستمداران قبل از دودمان فعلی خود نام می برد. (البته مشابه شیوه رایج 31 ساله اخیر که همواره برای توجیه مشکلات دائمی مردم ، خیانت های 37 ساله محمدرضاشاه وآسمون ریسمون های دیگر بهانه می گردد!)

بله ! " بچه پررو در هر دوره ای و بخصوص در چند ساله اخیر در قالبی جدید رخ نمایی کرده است و ایکاش جناب پزشکزاد عمر باعزتی داشته باشد وهمتی دیگر کند تاجلد دیگری از این کتاب راهم پرملات ترو برمبنای اتفاقات بروز این روزها به رشته تحریر در می آورد تا کتاب خوانهای عزیز باز هم از هنرنمایی این بزرگوار بهره مند گردند.

در پایان توجه علاقه مندان این داستان را به بخش مکالمه قاضی با بچه پررو جلب می کنم که کمکی است تا بازهم با جنبه های دیگری از خصوصیات یک" بچه پررو" آشنا شویم:

زیاد بچه نبود . بیست ودو سه سالی از عمرش گذشته بود.قیافه آرام و مظلومی داشت. مکالمه ما تقریبا به این صورت انجام شد:

  • - آقا بموجب صورتمجلس تنظیم شده در کلانتری ، 14 نفر از مشتری ها گواهی داده اند که شما باعث این زدوخورد شده اید. یعنی درواقع شما دعوا را به راه انداخته اید.

- آقای رئیس ، به قمر بنی هاشم ، به این سوی چراغ ، مااصلا موقع دعوا توی کافه نبودیم . ما منزل آبجی مان بودیم . مارا فرستاد بریم یک ماهیچه برایش بخریم . وقتی رسیدیم کافه دیدیم دعواست اصلا تو نرفتیم.

- ولی پاسبان شما را توی کافه دستگیر کرده است.

- آقا ، به صاحب الزمان ، به حضرت عباس دروغ است.

- پاسبان چه نظری داشته که خلاف واقع گزارش بدهد؟

- حتما از طرف های ما پول گرفته .

- همه همسایه ها شهادت داده اند که شما جزء دسته این اکبرآقا هستید.

- اکبرآقا هم محله ای ماست، اما به ناموس زهرا ماتاحالا حتی دوتا کلام هم باهاش حرف نزده ایم.

- طبق گزارش کلانتری شما مشروب زیادی خورده بودید، شاید...

- آقا ، ما وعرق ؟ به این قبله محمدی اگر ما به عمرمان لب به عرق زده باشیم.

- ولی الان هم که ده دوازده ساعت ازآن گذشته هنوز دهنتان بوی عرق می دهد.

- استغفرالله ...این بوی سیاه دانه است. می دانید از این سیاه دانه های توی شربت...

- درجیب شما دویست تومان پول پیدا شده که صاحب کافه می گوید از دخل او برداشته اید.

- آقا دروغ می گوید . به قرآن مجید دروغ می گوید.این پول را همان دیشب آبجی مان به ما داده بود.

- ولی آبجی شما دیشب در کلانتری گفته که یکماه است شمارا ندیده ، چطور می گویید دیشب منزلش بوده اید؟

- آقای بازپرس ، این حسین کبابی ، رفیق آبجی مان زیر پایش نشسته که دروغ بگوید مارا گیر بیندازند.

- دربازجویی کلانتری گفته اید که با اکبرآقا رفیق هستید، پای صورت مجلس را هم امضا کرده اید.

- امضای ما نیست، جای ما امضا کرده اند.

دهن من از حیرت باز مانده بود، اما هنوز برای حیرت جامانده بود : صحنه جالب مواجهه او با اکبرآقا بود.اکبرآقا یک غول بی شاخ ودم وبا سرتراشیده ، ظاهرا از نحوه عمل این جوان که موجب شده بود کارش به کلانتری ودادسرا بکشد سخت ناراضی بود. بخصوص اینکه حال یکی از مجروحین نزاع هم وخیم بود.

بچه پررو ابتدا دوستی وحتی آشنائی با اکبرآقا را درحضوراو انکار کردو وقتی احساس کرد که دیگر نه می تواند انکار کند ونه می تواند امیدی به آینده روابطش با اکبرآقا داشته باشد ، موضع خود را به کلی عوض کرد و شرح کافی از سیاهکاری های اکبرآقا بیان کرد:

- آقای بازپرس ، خدا شاهد است هزار دفعه بهش گفته ام که باجگیری آخرعاقبت ندارد .آخر بی شرفی و بی ناموسی ومردم آزاری هم حدی دارد ...

در این موقع اکبرآقا ناگهان خود را به طرف جوانک پرتاب کرد و آنچنان سیلی محکمی به گوش او زد که دو سه دور دور خودش چرخید و زمین خورد ودر مقابل پرخاش بنده ، تمام طغیان و عصیان و دل سوزه اش را در یک عبارت کوتاه بیان کرد:

- آخر آقای بازپرس ، بچه پررو هم به این پرروئی ؟ !

 



  • کلمات کلیدی :
  • جک ساز ::: چهارشنبه 88/3/27::: ساعت 4:55 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>لینک دوستان<<
    مجموعه وبلاگ های ایرانی
    آخرین اخبار ایران و جهان
    بهترین عکس های دنیایی مجازی
    آرشیو بهترین های دنیای مجازی
    سایت ویژه گوشی های سونی اریکسون
    وبلاگ ویژه گوشی های سامسونگ
    معتادت می کنیم ؟فقط یک کلیک
    سایت ویژه گوشی های نوکیا
    بانک مقالات علمی پژوهشی
    مد روز *کامل ترین ژورنال اینترنتی لباس*
    دنیایی از نرم افزار های موبایل
    بخند تا دنیا به روت بخنده
    عجب شیر تو شیری این جا
    جک* اس ام اس
    پایگاهی برای دوست یابی جوانان
    کلیک ؟ مجله الکترونیک شما
    از این جا بهتر وجود نداره
    **ورزش**
    ((مد روز دنیا))
    خنده بازار*مجموعه عکس های طنز*
    فشن ترین لباس های دنیا
    کلیپ های خنده دار برای موبایل شما
    خوشگل ترین ها و خوش پوش ترین ها
    خیاط خونه امروزی
    مسخره ترین وبلاگ دنیا
    دختران! پایگاه ویژه دختران ایران
    بانک مقالات دانشگاهی
    سه بازار محلی برای خندیدن
    آخرین مدل های لباس زنانه
    آخرین اطلاعات سریال های ایرانی
    جنجالی ترین عکس های سینمایی
    هر چیزی که بدرد جوانان ایرانی بخوره
    عشق من سینما
    جک های کار بیست ایرانی
    سرزمین شادی و خنده
    عکس های جنجالی سینمای ایران
    به روز ترین اس ام اس های ایرانی
    لباس*زیبای شما افتخار ما*
    بازی های جاوا برای موبایل
    کشکول از سراسر وب
    بهترین بازیگران زن ایران
    عکس های بازیگران هالیوود
    اس ام اس مناسبت ها
    از شیر مرغ تا جون آدمیزاد
    می خواهی بازیگر بشی بیا اینجا
    خبر خبر خبردار؟؟
    مدل لباس عروس می خوای بیا اینجا
    مدل های دخترانه سال
    میکشمت از خنده مراقب باش!
    ژورنال لباس فرانسوی
    اخبار جالب از سینمای ایران
    سایت ویژه گوشی های موتورلا
    موبایل سرا
    ویژه مدل های لباس مجلسی
    دنبال چیز خاصی می گردی من دارم برات
    عکس های زیبا از بازیگران زیبا
    دوست داری بخندی پس بیا اینجا
    نرم افزار های موبایل
    ویژه مدل های لباس مجلسی
    آموزش دختران
    زنگ*کلیپ*تم*نرم افزار
    امدل های لباس مجلسی

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 99
    بازدید دیروز: 7
    کل بازدید :353836