مناظره مهدی کروبی و میر حسین موسوی - جک و اس ام اس جدید و به روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جک و اس ام اس جدید و به روز

طرح برنامه ها و انتقاد تند از احمدی نژاد

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از فرصت مناظره میان خود که یکشنبه شب از تلویزیون دولتی پخش شد، عمدتا برای دفاع از خود در برابر حملات محمود احمدی نژاد و انتقاد از سیاست ها و عملکرد او یا دولتش استفاده کرده اند.

بقیه در ادامه مطلب

در این مناظره به خصوص میرحسین موسوی بارها دولت را به دروغ گویی برای پیروزی در انتخابات متهم کرد و آقای کروبی نیز با ملامت وضع موجود گفت از حقوق شهروندی دفاع خواهد کرد.

این دو نامزد اصلاح طلب همچنین برنامه های خود در صورت پیروزی در انتخابات را تشریح کردند.

دو نامزد عمدتا از انتقاد از یکدیگر خودداری کردند با این حال در بخش پایانی مناظره آقای کروبی ایرادهایی را به آقای موسوی وارد کرد و به خصوص این سوال را طرح کرد که آیا وی در برابر مشکلاتی که برای "ادامه راه اصلاحات" به وجود خواهد آمد چقدر مقاومت خواهد داشت.

در لحظات پایانی مناظره نیز میرحسین موسوی وجود فساد در کشور را تا حدودی به سیاست های دولت نسبت داد که مجری از وی خواست درباره کاندیدای غایب حرف نزند.

این واکنش خشم آلود و اعتراض آمیز آقای موسوی را در پی داشت که گفت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، "مملکت را به جایی کشیده که پر از دروغ و پر از نفاق است."

مهدی کروبی در ابتدا گفت قصد دارد در برابر "تهمت هایی" که به او وارد شده از خود دفاع کند و گفت در جریان مبارزات انتخاباتی "آنقدر دروغ گفته شده که ممکن است دیگر حرف های راست نیز برای عده ای غیرقابل باور باشد."

او در پیامی کتبی ضمن استقبال از نوآوری های انتخابات تازه مثل مناظره ها، به اتهامی که محمود احمدی نژاد در مورد گرفتن پول از شهرام جزایری در مناظره قبلی به او وارد کرده بود پاسخ گفت.

وی گفت زمانی که از شهرام جزایری "کمک" دریافت کرده بود این شخص هنوز متهم نشده بود و گفت از آنجا که در ازای دریافت پول کاری برای شهرام جزایری انجام نشده عملی غیرقانونی صورت نگرفته است و اینکه بسیاری از روحانیون برای کار خیریه از افراد عادی پول می گیرند. او به علاوه گفت که اگر جرمی در این ارتباط واقع شده بود در حکم دادگاه علیه شهرام جزایری ذکر می شد.

او در مورد اظهارات آقای احمدی نژاد درباره زندگی مجلل وی و خانواده اش نیز از خود دفاع کرد.

میرحسین موسوی نیز در آغاز سخنان خود دولت را متهم کرد که آمارهای غلط به مردم می دهد.

وی از جمله گفت که در مناظره های قبلی اعلام شده که میزان تورم 15 درصد است و بعد نموداری - که گفت از بانک مرکزی گرفته - عرضه کرد که به گفته وی غلط بودن آن ادعا را آشکار می کند.

وی دولت را مستقیما به دروغ گویی در مورد آمارها و دستکاری آنها متهم کرد.

آقای موسوی همچنین دولت کنونی تحت ریاست آقای احمدی نژاد را به خاطر "مغلطه" در آمارهای مربوط به رشد بیکاری، رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و صادرات نفتی شدیدا سرزنش کرد.

نامزد اصلاح طلب انتخابات ابراز شگفتی کرد که دولت چگونه چشم در چشم دوربین می تواند سفید را سیاه بنامد و به مردم دورغ بگوید و گفت از این وضعیت احساس خطر می کند.

کروبی؛ ارائه برنامه ها

آقای کروبی در بخش بعدی سخنانش گفت که با توجه به وضع انتخابات قبلی - که نامزد آن بود و در نتیجه اش ابراز تردید کرده بود - تصمیم گرفت که باید در کشور کار حزبی انجام شود و به همین علت حزب اعتماد ملی را تشکیل داده است.

وی گفت که یکی از برنامه های مهم او احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای پول است که به گفته وی بدون آن کشور "مغز" ندارد و این مثل اداره کشور در دوران قاجار است.

آقای کروبی در مورد برنامه اقتصادی اش به طور کلی سخن گفت و اظهار داشت بخشی از درآمد نفت صرف کارهای زیربنایی خواهد شد و بخش دیگر آن یا مستقیما هر سه ماه یکبار میان مردم توزیع خواهد شد یا اینکه به نمایندگی از مردم سرمایه گذاری خواهد شد.

او در مورد حقوق شهروندی گفت که در این سال ها دیده است که "چه بلایی توسط جمعی خودسر در این سالها بر سر این ملت آمده است" و از جمله به سرکوب دراویش گنابادی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اشاره کرد.

او گفت آمده است که از حقوق مردم از جمله در ارتباط با رد صلاحیت ها در انتخابات، آزادی مطبوعات و حقوق زنان دفاع کند.

موسوی؛ دفاع از دوران نخست وزیری

آقای موسوی در نوبت بعدی سخنانش به آنچه "حملات" به دهه اول انقلاب خواند - زمانی که او نخست وزیر بود - پاسخ داد و از برنامه های اجتماعی آن دوران دفاع کرد.

وی سپس دولت کنونی را متهم کرد برنامه هایی را که باید دو یا یک سال قبل اجرا می کرد برای شب انتخابات گذاشته است و گفت دولت هیچ برنامه ریزی بلند مدت و اساسی در زمینه ایجاد اشتغال ندارد.

مجری برنامه در میان سخنان آقای موسوی توضیح داد که با توجه به اینکه آقای موسوی در مورد نامزد غایب اظهار نظر می کند، آقای احمدی نژاد بعدا در دفاع از خود فرصت پاسخ گویی خواهد داشت که آقای موسوی در جواب گفت ایشان همیشه و همه جا فرصت پاسخگویی دارد.

وی سپس مستقیما آقای احمدی نژاد را متهم کرد در مورد عملکرد دولت در زمان نخست وزیری وی دروغ گفته است.

آقای موسوی گفت آقای احمدی نژاد گفته است که در دوران جنگ فعالیت صنعتی و تولیدی صفر بود که آن را یک "دروغ مسلم" خواند و از جمله به ساخت نزدیک 92 درصد طرح مبارکه و ساخت جاده بافق-بندعباس، و ساخت سدها و کانال ها در آن زمان اشاره کرد.

وی همچنین به قطع برق در جریان سخنرانی روز قبلش در کرج اشاره کرد و آن را به گردن گروهی انداخت که از آنها نام نبرد اما آشکارا این اتهام متوجه دولت بود. وی گفت در جریان آن تجمع "ده ها هزار نفری" میان مردم چند شئ "منفجر شده است."

وی گفت نمی داند با این اعمال، کار انتخابات به کجا خواهد کشید.

"اصلاح قانون اساسی"

آقای کروبی گفت که قانون اساسی "دو بخش دارد" که یک بخش آن از جمله اسلامی بودن حکومت، با یک مجتهد جامع الشرایط در راس آن، غیرقابل تغییر است و این بخش برای او اصل است.

اما او گفت که می توان سایر بخش ها از جمله اصل 44 را تغییر داد و اینکه اصول "معطل شده ای" در قانون اساسی هست که باید اجرا شود که از جمله اصل 15 و 19 است.

وی در مورد شوراها گفت که باید اصلاحاتی صورت گیرد با این حال اذعان کرد که صرف پیشنهاد این تغییرات به این معنی نیست که عملی خواهد شد.

آقای کروبی همچنین گفت "واقعیت این است که بین اقوام" تبعیض وجود دارد درحالی که همه مردم ایران شهروند درجه یک هستند و از تعرض به حریم خصوصی مردم انتقاد کرد.

این نامزد انتخابات گفت که سعی خواهد کرد با اتکا به اختیاراتش در قانون اساسی یا از طریق تعامل و گفتگو با گروه ها این وضع را عوض کند و اگر نتواند صادقانه با مردم سخن خواهد گفت.

او همچنین از سرکوب و تحقیر دانشجویان، و برخوردهای سلیقه ای با هنرمندان انتقاد کرد و گفت برای جلوگیری از سرکوب آنها تلاش خواهد کرد.

"برنامه های دولت امید"

آقای موسوی نیز کتابی را تحت عنوان "برنامه های دولت امید" معرفی کرد که گفت به زودی از طریق اینترنت نیز در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و برنامه های دولت او در آن تشریح شده است.

آقای موسوی گفت که یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی و صنعتی ایران قرار گرفتن واحدهای تولیدی در شرف ورشکستگی است که آن را به سیاست های آقای احمدی نژاد نسبت داد و گفت که تدابیری برای رسیدگی به این مشکل دارد.

آقای موسوی گفت که یکی از مهم ترین برنامه های اقتصاد او بهبود بخش کسب و کار برای فعال کردن بخش خصوصی است که گفت نهادی برای آن تشکیل خواهد داد.

انتقاد از موسوی

آقای کروبی در بخش پایانی سخنانش گفت که قصد دارد با حسن نیت از آقای موسوی انتقاد کند.

انتقاد وی از میرحسین موسوی به طور خلاصه این بود که آقای موسوی در گذشته آنجاها که باید به میدان سیاست پا نگذاشت، درحالی که او همواره در عرصه فعالیت سیاسی بوده است.

وی گفت: "ما سرمایه بودیم و باید می ایستادیم. اگر می ایستادیم و پایداری می کردیم چه بسا کار به اینجا نمی کشید."

وی برای مثال گفت که زمانی که او رئیس مجلس بود می خواست مهندس موسوی را بیاورد و نایب رئیس مجلس کند اما "هرچه دنبال مهندس موسوی و برای هرکاری رفتیم آقای مهندس موسوی حاضر نشد وارد هیچ صحنه ای شود و کمک دهد."

وی تلویحا گفت در طول سال های بعد که کشور با نابسامانی های متفاوتی روبرو بود آقای موسوی "صحنه را خالی گذاشت."

با این حال وی از آقای موسوی تقدیر کرد که اکنون نامزد انتخابات شده است.

وی این سوال را مطرح که با توجه به این سابقه آیا آقای موسوی کاملا خود را برای دشواری های مرحله بعد و ادامه راه اصلاحات "که معلوم نیست چه بر سر ما آید؟" آماده کرده است یا نه.

وی همچنین هواداران آقای موسوی را به دو دسته تقسیم کرد که به گفته وی یکی "خوب و مخلص" است اما گروه دیگر به دنبال فضاسازی است و ناگهان "شایع می کنند که کروبی رای ندارد. همان کاری که چهار سال پیش کردند و 18 میلیون رای برای آقای معین درست می کردند."

او بار دیگر به طور ضمنی و ظاهرا در اشاره ای به دوران اصلاحات محمد خاتمی که با مقاومت شدید نهادهای محافظه کار و غیرانتخابی حکومت روبرو بود گفت که برای او این سوال هست که آقای موسوی در برابر سختی ها آماده است یا خیر.

پاسخ موسوی

آقای موسوی در واکنش به این سوالات گفت که هرچند او احساس خطر کرده و به صحنه آمده است اما در گذشته نیز یک بار تصمیم به چنین کاری گرفته بود که بنابه دلایلی از آن منصرف شد. وی جزئیاتی در این باره ارائه نکرد.

وی گفت به عنوان یک فرد مستقل وارد انتخابات شده است و حلقه تصمیم گیران اطراف او کسانی هستند که "ساختار شکن نیستند، کسانی هستند که نظام را قبول دارند و قانون اساسی را قبول دارند".

آقای کروبی در میان این بخش از سخنان آقای موسوی برای اولین بار حرف وی را قطع کرد و گفت می خواهد جواب این سوال را بداند که او در برابر مشکلات چه خواهد کرد؟

میرحسین موسوی گفت با درک خطرات به صحنه آمده است و افزود کافی است اشاره کند که در دوران جنگ در برابر "بلاهایی که به سر او می آوردند" ایستادگی کرده است و اکنون نیز همان آدم است و تغییری نکرده است.

بحث فساد

میرحسین موسوی در پایان مناظره گفت یکی از مشکلات کشور "گسترش فساد در چهار سال اخیر است."

وی گفت: "برخورد با فاسد آخرین حلقه از یک زنجیر بلند از حلقه هاست که می توانیم انجام دهیم. اما قبل از آن مسیرهایی که می تواند به فساد بیانجامد را باید از بین ببریم."

وی گفت باید پارتی بازی و خویشاوندسالاری را از بین برد.

آقای موسوی گفت به عقیده او سیاست های غلط دولت از عوامل مهم فساد است مثلا اینکه نوسان شدید تعرفه ها باعث سرازیر شدن پول به جیب عده ای می شود.

در این لحظه مجری برنامه به آقای موسوی گفت که کاندیدایی که از او حرف می زند (محمود احمدی نژاد) حضور ندارد که خشم آقای موسوی را برانگیخت.

او گفت که حق دارد و برای این به میدان آمده است که وضع چهار سال گذشته را عوض کند.

آقای موسوی خطاب به مجری گفت: "من از شما تعجب می کنم. چطور وقتی کسان دیگری اینجا نشسته اند چنین صحبتی نمی کنید. اخطار قانونی نمی دهید. من تمام وقتم را داده ام ایشان بیاید سه برابر این اینجا صحبت کند. تا بیاید هر دروغی می خواهد اینجا بگوید."

او در اشاره به آقای احمدی نژاد گفت: "او مملکت را به جایی کشیده که پر از دروغ و پر از نفاق است. دارد پرونده سازی می کند."

وی گفت محمود احمدی نژاد "خجالت نمی کشد در مقابل بنده به صورت بازی مرتب عکس خانمم را به من نشان می دهد."

در مناظره موسوی و احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران عکس زهرا رهنورد همسر رقیب را بیرون کشید و گفت: "پرونده ای را اینجا دارم مربوط به خانمی که شما می شناسید و در تبلیغات انتخاباتی کنار شما می نشیند. این خانم در زمانی که کارمند بوده، بر خلاف قانون دو رشته فوق لیسانس خوانده، بدون کنکور دکترا گرفته و بعد در رشته غیرمرتبط استادیار شده و بدون داشتن شرایط، ریاست دانشگاه را به عهده گرفته است".

آقای موسوی در پاسخ گفته بود: "پرونده ای که آقای احمدی نژاد نشان داد به همسر من تعلق داشت که ده سال برای گرفتن دکترای علوم سیاسی زحمت کشیده و مدارکش را منتشر خواهد کرد".



  • کلمات کلیدی :
  • جک ساز ::: چهارشنبه 88/3/27::: ساعت 5:20 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>لینک دوستان<<
    مجموعه وبلاگ های ایرانی
    آخرین اخبار ایران و جهان
    بهترین عکس های دنیایی مجازی
    آرشیو بهترین های دنیای مجازی
    سایت ویژه گوشی های سونی اریکسون
    وبلاگ ویژه گوشی های سامسونگ
    معتادت می کنیم ؟فقط یک کلیک
    سایت ویژه گوشی های نوکیا
    بانک مقالات علمی پژوهشی
    مد روز *کامل ترین ژورنال اینترنتی لباس*
    دنیایی از نرم افزار های موبایل
    بخند تا دنیا به روت بخنده
    عجب شیر تو شیری این جا
    جک* اس ام اس
    پایگاهی برای دوست یابی جوانان
    کلیک ؟ مجله الکترونیک شما
    از این جا بهتر وجود نداره
    **ورزش**
    ((مد روز دنیا))
    خنده بازار*مجموعه عکس های طنز*
    فشن ترین لباس های دنیا
    کلیپ های خنده دار برای موبایل شما
    خوشگل ترین ها و خوش پوش ترین ها
    خیاط خونه امروزی
    مسخره ترین وبلاگ دنیا
    دختران! پایگاه ویژه دختران ایران
    بانک مقالات دانشگاهی
    سه بازار محلی برای خندیدن
    آخرین مدل های لباس زنانه
    آخرین اطلاعات سریال های ایرانی
    جنجالی ترین عکس های سینمایی
    هر چیزی که بدرد جوانان ایرانی بخوره
    عشق من سینما
    جک های کار بیست ایرانی
    سرزمین شادی و خنده
    عکس های جنجالی سینمای ایران
    به روز ترین اس ام اس های ایرانی
    لباس*زیبای شما افتخار ما*
    بازی های جاوا برای موبایل
    کشکول از سراسر وب
    بهترین بازیگران زن ایران
    عکس های بازیگران هالیوود
    اس ام اس مناسبت ها
    از شیر مرغ تا جون آدمیزاد
    می خواهی بازیگر بشی بیا اینجا
    خبر خبر خبردار؟؟
    مدل لباس عروس می خوای بیا اینجا
    مدل های دخترانه سال
    میکشمت از خنده مراقب باش!
    ژورنال لباس فرانسوی
    اخبار جالب از سینمای ایران
    سایت ویژه گوشی های موتورلا
    موبایل سرا
    ویژه مدل های لباس مجلسی
    دنبال چیز خاصی می گردی من دارم برات
    عکس های زیبا از بازیگران زیبا
    دوست داری بخندی پس بیا اینجا
    نرم افزار های موبایل
    ویژه مدل های لباس مجلسی
    آموزش دختران
    زنگ*کلیپ*تم*نرم افزار
    امدل های لباس مجلسی

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 59
    بازدید دیروز: 3
    کل بازدید :353720