پیروز مناظره موسوی و رضایی کدامیک بودند؟ - جک و اس ام اس جدید و به روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جک و اس ام اس جدید و به روز

اقتصاد، محور مناظره رضایی و موسوی

موسوی در این مناظره با اشاره به مناظره خود با احمدی نژاد متنی خواند و گفت: ادب مرد به ز دولت اوست.

 رضایی هم درباره این مناظره گفت: مناقشه بود نه مناظره ...

سومین مناظره انتخاباتی میان نامزدهای ریاست جمهوری ایران پنجشنبه شب میان محسن رضایی و میرحسین موسوی انجام شد.

این مناظره بر خلاف مناظره چهارشنبه شب میرحسین موسوی با محمود احمدی نژاد، مناظره ای آرام بود و بیشتر بحث ها حول برنامه های اقتصادی دو طرف متمرکز بود.

متن مناظره در ادامه مطلب

محسن رضایی: اصل 44، راه امام است

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که به قید قرعه آغازکننده این مناظره بود، ابتدا با اشاره به مناظره شب قبل آقایان موسوی و احمدی نژاد گفت: "مناظره دیشب مناظره نبود، مناقشه بود. باید در مناظره درباره برنامه های آینده مان حرف بزنیم و در حدی به گذشته اشاره کنیم که نشانه و شاهدی بر برنامه های آینده باشد."

آقای رضایی با اشاره به اینکه با آقای موسوی دوست قدیمی است، خطاب به او گفت: "رئیس جمهور باید یک نظریه برای اداره مملکت داشته باشد. بعد از نظریه، ما باید دنبال برنامه باشیم. صرف نقد وضعیت فعلی کافی نیست. مسئله سوم که به همین اندازه مهم است، این است که باید توان اجرایی این نظریه و برنامه ها را داشته باشیم."

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران ایران، از نظریه خود شروع کرد و گفت: "ما باید راه امام را ادامه دهیم. من سیاست های اصل 44 و چشم انداز بیست ساله را راه امام می دانم که مورد تایید رهبری است. در بعد توان اجرایی هم من یک دولت ائتلافی تشکیل می دهم و انقلابی در مدیریت صورت می دهم."

آقای رضایی ادامه داد: "هیچ کدام از این عزیزان رقیب من نیستند. رقیب من فقر و بیکاری و گرانی است."

محسن رضایی در پایان گفت درباره سیاست های اقتصادی آقای موسوی ابهام دارد و مشخصا از رقیبش پرسید که نظرش درباره سیاست های اصل 44 و چشم انداز بیست ساله چیست؟

موسوی: ستاره دار شدن دانشجویان را متوقف می کنم

میرحسین موسوی، نخست وزیر ایران در دوره جنگ، ابتدا نامه ای خطاب به ملت ایران درباره مناظره دیشب خود با محمود احمدی نژاد خواند.

در این نامه که با عبارت "ادب مرد به ز دولت اوست" آغاز می شد. آقای موسوی گفت که نیامده است که به هر روشی رئیس جمهور شود و همان طور که در مناظره شب قبل هم گفته بود، احساس خطر کرده که "کشور دچار بی اخلاقی و مدیریت غیرعقلانی" شده است.

آقای موسوی گفت: "متاسفم مناظره دیشب فرصت داد اصول اخلاقی و کرامت انسانی نادیده گرفته شود. به افرادی که نبودند، تهمت زده شود. بجای پاسخگویی مظلوم نمایی شود."

میرحسین موسوی گفت با برنامه پا به عرصه گذاشته و سعی می کند شعاری که برای تحقق آن برنامه ندارد، ندهد.

آقای مسوی تاکید کرد که قانون گرایی یکی از اصلی ترین برنامه های او است و گفت قانون گرایی نیاز به اصلاحات اصولی دارد: "بعضی کارها را سریع می توانم انجام دهم. مثل توقف ستاره دار شدن دانشجویان و استیفای حقوق آنان، لغو سهمیه بندی دانشجوهای دختر، و پایان دادن به خویشاوندسالاری در نظام اداری."

او همچنین گفت بعضی اصلاحات نیامند تعامل با سایر قواست و در این راه بعضی قوانین باید عوض شود: "اگر قوانین را عوض کنیم دیگر مقامات نمی توانند آمار دروغ دهند، اگر کسی هم دچار فساد شود در همان زمان مسئولیتش و با رعایت موازین حقوقی از جمله حقوق خود او، محاکمه خواهد شد. نه اینکه دولتی در طول چهار سال ساکت باشد و در زمان انتخابات یک باره افراد را با اتهامات سنگین اقتصادی مواجه کند."

آقای موسوی همچنین از ضرورت ایجاد نهادهایی جدید مثل "معاونت حقوق بشر و حقوق شهروندی" گفت.

آقای موسوی بعد از خواندن این نامه که مربوط به مناظره شب قبل بود، به نامه های اقتصادی اش در دوران جنگ پرداخت و گفت: "چون در مورد سیاست های اقتصادی دوران جنگ در این چند ماه مسائلی مطرح شده، میخوام توضیح بدهم. در جلسه ای که با فعالان اقتصادی داشتم اولین جمله ای که گفتم این بود که جنگ تمام شده است و اقتصاد جنگی هم تمام شده است."

البته آقای موسوی با ارائه آمارهایی از عملکرد اقتصادی دولت خود در زمان جنگ دفاع کرد.

به گفته آقای موسوی "طبق پیوست برنامه اول توسعه بعد از انقلاب، شاخص دخالت دولت در اقتصاد از 63 واحد در سال 56 به 40 واحد در سال 67 رسیده که حتی در طول دوران بعد از جنگ هم استثناست و نشان می دهد دخالت دولت در اقتصاد کمتر شده است."

او گفت: "بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ایران از سال 56 تا امروز متعلق به سال 61 است. پایین ترین نرخ رشد نقدینگی از سال 53 تا امروز، متعلق به سال 63 است. پایین ترین نرخ تورم از سال 53 در سال 64 اتفاق افتاد. در حالی که در فرانسه تعداد کارمندان دولت این کشور از 700 هزار نفر در سال 1939 (آغاز جنگ جهانی دوم) به 2 میلیون نفر در 1945 (پایان جنگ جهانی دوم) رسیده، تعداد کارمندان دولت ایران از یک میلیون و 600 هزار نفر در آغاز جنگ به 1 میلیون و 500 هزار نفر در پایان جنگ رسیده، یعنی کمتر شده است."

رضایی: با چه کادری می خواهید دولت را اداره کنید؟

آقای رضایی مجددا گفته هایش را با یک سوال صریح از آقای موسوی آغاز کرد: "آیا شما سیاست های اصل 44 را قبول دارید؟"

او گفت در این اصل، محدوده فعالیت های بخش دولتی و خصوصی و تعاونی مشخص شده است و زمان بندی شده است که دولت در چه زمانی باید چه چیزهایی را رها کند.

آقای رضایی که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون اقتصاد کلان این مجمع نیز هست، گفت: "آقای موسوی، هشت نه سال پیش و در اولین جلسه ای که بحث تدوین سیاست های اصل 44 مطرح شد مخالفت کردند و گفتند این کاری که شما دارید می کنید، تغییر قانون اساسی است. حالا می خواهم بدانم هنوز ایشان نظرشان همان است یا عوض شده است؟"

آقای رضایی گفت او و خیلی از کارشناسان اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که "نباید وقتمان را با اقتصاد دولتی هدر دهیم. ما می گوییم باید انقلاب اقتصادی کنیم. دلیل این هم که به این مسئله در این زمان اصرا داریم این است که ما در دوره طلایی جمعیت قرار داریم که ایران یکی از جوان ترین جمعیت های جهان را دارد."

آقای رضایی گفت: "باید نظر به آینده داشته باشیم. ما باید از چرخه فقر سیاسی بیاییم بیرون. یعنی نباید به نسل اول انقلاب اکتفا کنیم. من می گویم ما در دولت ائتلافی از نسل اول انقلاب به عنوان مشاور و کادرساز استفاده می کنیم و انقلاب اقتصادی را با جمعیت جوان ادامه می دهیم."

آقای رضایی گفت این تجربه را در مدیریت سپاه پاسداران دارد.

آقای رضایی در ادامه سوال دومی را با آقای موسوی مطرح کرد: "با چه کادری می خواهید دولت را اداره کنید؟ آیا آن هسته مرکزی که از آن نام می برید، در دولت ایشان حضور خواهند داشت؟ یا کسانی که از ایشان حمایت کرده اند. مثل کارگزاران سازندگی، جبهه مشارکت، مجاهدین انقلاب، و همه کسانی که از ایشان حمایت کرده اند. این باید شفاف شود."

آقای رضایی همچنین از اعلام اسامی تعدادی از اعضای کابینه اش در روزهای آینده خبر داد.

موسوی: استفاده از مدیران جوان در اوایل انقلاب، از سر ناچاری بود

آقای موسوی گفته هایش را در این بخش با نکته ای در مورد اصل 44 آغاز کرد: "من با تدوین انبوهی از سیاست ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق نیستم. البته به قانونی بودنش اذعان دارم، اما با آن موافق نیستم. من می گویم که سیاست های کلی ما باید هفت، هشت مورد باشد. نه این که مثل الان که ما کتابی داریم به اندازه دیوان سعدی که اسمش سیاست های کلی ماست. اولویت ها در آن مشخص نشده و هر کس می تواند به بخشی از آن استناد کند."

آقای موسوی گفت این مقدار سیاست های کلی باید در دولت تدوین شود و سیاست های کلی مجمع تشخیص مصلحت باید "حداکثر ده صفحه باشد".

آقای موسوی در مورد مخالفت خود با اصل 44 در مجمع تشخیص مصلحت گفت: "نظر من این است که مضمون تفسیری که از اصل 44 شده مفید است و من با آن موافقم و اجرایش را برای اقتصاد کشور مفید می دانم. اما نظرم این است که نباید ما اصول قانون اساسی را تا این اندازه وسیع تفسیر کنیم. اگر می خواهیم این قدر وسیع تفسیر کنیم بهتر است قانون اساسی را اصلاح کنیم و آن را به رای مردم بگذاریم."

البته میرحسین موسوی تاکید کرد "وقتی نظام تصمیم گرفت این تفسیر را ارائه دهد و اجرا کند، دیگر نباید تردیدی در اجرای آن کرد. مگر کسی حساب خودش را از نظام جدا کرده باشد."

آقای موسوی مشکل را نه قبول کردن اصل مسئله، که نحوه اجرا کردن آن دانست و به "نهادسازی برای طرحی که ما می خواهیم اجرا کنیم" تاکید کرد.

سپس آقای موسوی از آقای رضایی پرسید چه تمهیداتی برای اجرای این سیاست هایش دارد و گفت: "صرف اینکه بگوییم جوانها بیایند، یا دولت ائتلافی تشکیل دهیم، چاره نیست."

آقای موسوی همچنین گفت از اول رقابت ها گفته که وزرایش را معرفی نمی کند. او گفت در این زمینه سابقه ای از زمان جنگ داشته که هنوز هم دارد: "اول اینکه ما باید شایسته سالاری داشته باشیم. صرف جوان بودن ارزش نیست. اگر اول انقلاب ما از سرداران جوان و مدیران جوان استفاده می کردیم، از سر ناچاری بود. آن زمان مدیر باتجربه نداشتیم، اما الان داریم."

رضایی: من 9 منطقه فدرال در کشور ایجاد می کنم

آقای رضایی درباره نظر آقای مسوی درباره اصل 44 گفت که به نظر او اگر کسی معتقد به سیاستی نباشد، هر چقدر هم منضبط باشد نمی تواند به خوبی این سیاست را اجرا کند.

محسن رضایی همچنین گفت: "در مورد اطرافیان هم منظور من صرفا ترکیب کابینه نبود. منظور من شفاف شدن اطرافیان بود. که اگر این شفافیت بود، شاید اتفاقاتی هم که در گذشته پیش آمد، اتفاق نمی افتاد."

به نظر می رسد اشاره آقای رضایی به حمله های محمود احمدی نژاد به میرحسین موسوی در مناظره شب گذشته درباره حامیان آقای موسوی بود.

آقای رضایی ادامه داد: "مدیریت کنونی ما کشش تحول اقتصادی مورد نظر و لازم را ندارد. ما باید انقلاب مدیریتی کنیم. یکی از نگرانی های من این است که آیا اگر آقای موسوی رئیس جمهور شد، تعداد زیادی از مدیران فعلی را عوض می کند؟"

آقای رضایی در ادامه یکی از برنامه های خود را این چنین مطرح کرد: "من 9 منطقه فدرال در کشور ایجاد می کنم. البته فدرال اقتصادی، صنعتی و تجاری. البته در مسائل سیاسی، دفاعی و امنیتی، متمرکز عمل خواهیم کرد. من همه اختیارات شهرستان ها را به شوراهای شهرستان می دهم."

آقای رضایی همچنین سوال دیگری از آقای موسوی پرسید: "شما زیاد گفته اید که تا 4 سال پیش انتقادی به عملکرد مدییریتی کشور نداشته اید. آیا معنی این است که شما نمی خواهید در نظام مدیریتی کشور تحول ایجاد کنید؟"

موسوی: من در مورد دولت نهم، اصطلاح تغییرات کامیونی را بکار بردم

آقای موسوی صحبتش را بار دیگر با توضیح در مورد اصل 44 آغاز کرد: "من نحوه تفسیر وسیع از یک اصل را قبول ندارم. اما این که آیا با محتوان آن تفسیر موافقم یا نه، بحث دیگری است که در این مورد من با تفسیری که از اصل 44 شده، موافقم."

میرحسین موسوی در مورد تغییرات مدیریتی در دولت نهم هم گفت: "من در این مورد اصطلاح تغییرات کامیونی را بکار بردم که از پایین تا بالا عوض شد. من در دولتم از هر کس که شایسته باشد، چه به من رای داده باشد و چه نه، استفاده می کنم."

او گفت یکی از اولین کارهایش این خواهد بود که شوراها را قدرتمند کند و وظایف زیادی به آنها بدهد: "می دانم یکی از مشکلاتم این خواهد بود که چطور وزارتخانه ها را راضی کنم که کارهایی را که تا به حال انجام می دادند، ازشان بگیرم و به شوراها بدهم."

رضایی: دولت در سایه تشکیل می دهم

آقای رضایی گفت اجرای اصل 44 الزاماتی دارد که او به همه آنها ملتزم خواهد بود. او گفت سرمایه امنیت می خواهد و او شخصا سرمایه سرمایه گذاران را تضمین می کند و از آن حمایت می کند. او گفت بنگاه های فعال را شناسایی و از آنها حمایت می کند.

محسن رضایی همچنین در مورد استفاده از جوانان گفت مدلی برای این کار طراحی کرده است: "یک دولت واقعی خواهیم داشت و یک دولت در سایه. دولت در سایه تشکیل شده از نخبگان هر حوزه و چیزی شبیه اتاق فکر است. در این دولت، مدیران قدیمی، نخبگان دانشگاهی و منتقدان وضع موجود حضور خواهند داشت. این دولت در سایه نظارت می کند، مشورت می دهد و رصد می کند."

موسوی: دولت سایه، اگر گسترده باشد، به آشفتگی دامن می زند

مناظره باز هم با سیاست های اجرای اصل 44 قانون اساسی ایران ادامه پیدا کرد. آقای موسوی در این مورد گفت: "در مورد اصل 44 من می گویم مشکل سیاست ها نیست. مسئله نهادسازی برای اجرای اصل 44 است. بخشی که الان مسئول این کار هست در موقعیت بسیار ضعیفی است. این یا باید تبدیل به وزارتخانه شود و یا نهادی متصل به ریاست جمهوری با اختیارات بالا، که یک طرح چند ساله داشته باشد برای اجرای این اصل."

آقای موسوی همچنین درباره طرح دولت سایه مطرح شده از طرف آقای رضایی گفت: "اگر دولت های سایه در حد شورای مشورتی باشد خوب است، اما اگر بخواهد گسترده تر و با اختیارات بیشتر شود من مخالف هستم و فکر می کنم به آشفتگی مدیریت دامن خواهد زد."

رضایی: در دوت ائتلافی ام از اقوام استفاده می کنم

آقای رضایی به بحث نهادسازی که آقای موسوی مطرح کرد، این چنین پاسخ داد: "نهاد یکی نهادهای طبیعی است مثل بازار و علم. و یکی نهادهای سازمان یافته که هم دولتی است و هم غیردولتی. من می گویم باید نهادهای غیردولتی را تقویت کرد و دولت در آن دخالت نکند."

او درباره دولت سایه هم گفت که مشابه نهادهای مشورتی است و دخالتی در اجرا نمی کند.

آقای رضایی در ادامه به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت در این بخش با آزاد کردن تعرفه ها مخالف بوده، "چون در همه جای دنیا حتی در آمریکا هم برای کشاورزی تعرفه در نظر می گیرند." اما سوال محسن رضایی از میرحسین موسوی این بود: "آیا شما می خواهید این نظام تعرفه ای را به صنعت هم گسترش دهید و از صنایعی که قطعات با کیفیت پایین و هدر دهنده سوخت توید می کنند، استفاده کنید؟"

آقای رضایی همچنین در پایان صحبت هایش گفت در دولت ائتلافی اش از اقوام هم استفاده خواهد کرد.

موسوی: با تجسس در حریم خصوصی مردم مقابله می کنم

میرحسین موسوی در بخش پایانی صحبتش ابتدا بخشی از فرمان هشت ماده ای آیت الله خمینی در سال 62 را خواند. بندی که به گفته آقای ومسوی "مربوط به کشف خانه های تیمی منافقین و تروریست ها" است:

"موکدا تذکر داده می‌شود که اگر برای کشف خانه‌های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آن جا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعه فحشا از بزرگ‌ترین گناهان کبیره است و هیچ‌کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. فقط باید به وظیفه نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند".

آقای موسوی گفت: "دیروز نمونه اش را دیدیم که وقتی ما از این اصول عدول می کنیم، اسامی ده، پانزده نفر از مسئولان را با سخاوت می بریم."

آقای موسوی گفت تجسس در حریم خصوصی مردم مشکلی بوده که بعضی اوقات وجود داشته و وعده داد با آن مقابله کند.

آقای موسوی همچنین در مورد فرهنگ گفت: "نظام باید نگاه امنیتی خودش را از فرهنگ بردارد و سلیقه خودش را سلیقه صد در صد عمومی تلقی نکند."

آقای موسوی همچنین گفت: "ما باید به اقتصاد ملی مان نه فقط به لحاظ اقتصادی بلکه به عنوان مولفه ای از امنیت ملی مان نگاه کنیم."



  • کلمات کلیدی :
  • جک ساز ::: چهارشنبه 88/3/27::: ساعت 5:20 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>لینک دوستان<<
    مجموعه وبلاگ های ایرانی
    آخرین اخبار ایران و جهان
    بهترین عکس های دنیایی مجازی
    آرشیو بهترین های دنیای مجازی
    سایت ویژه گوشی های سونی اریکسون
    وبلاگ ویژه گوشی های سامسونگ
    معتادت می کنیم ؟فقط یک کلیک
    سایت ویژه گوشی های نوکیا
    بانک مقالات علمی پژوهشی
    مد روز *کامل ترین ژورنال اینترنتی لباس*
    دنیایی از نرم افزار های موبایل
    بخند تا دنیا به روت بخنده
    عجب شیر تو شیری این جا
    جک* اس ام اس
    پایگاهی برای دوست یابی جوانان
    کلیک ؟ مجله الکترونیک شما
    از این جا بهتر وجود نداره
    **ورزش**
    ((مد روز دنیا))
    خنده بازار*مجموعه عکس های طنز*
    فشن ترین لباس های دنیا
    کلیپ های خنده دار برای موبایل شما
    خوشگل ترین ها و خوش پوش ترین ها
    خیاط خونه امروزی
    مسخره ترین وبلاگ دنیا
    دختران! پایگاه ویژه دختران ایران
    بانک مقالات دانشگاهی
    سه بازار محلی برای خندیدن
    آخرین مدل های لباس زنانه
    آخرین اطلاعات سریال های ایرانی
    جنجالی ترین عکس های سینمایی
    هر چیزی که بدرد جوانان ایرانی بخوره
    عشق من سینما
    جک های کار بیست ایرانی
    سرزمین شادی و خنده
    عکس های جنجالی سینمای ایران
    به روز ترین اس ام اس های ایرانی
    لباس*زیبای شما افتخار ما*
    بازی های جاوا برای موبایل
    کشکول از سراسر وب
    بهترین بازیگران زن ایران
    عکس های بازیگران هالیوود
    اس ام اس مناسبت ها
    از شیر مرغ تا جون آدمیزاد
    می خواهی بازیگر بشی بیا اینجا
    خبر خبر خبردار؟؟
    مدل لباس عروس می خوای بیا اینجا
    مدل های دخترانه سال
    میکشمت از خنده مراقب باش!
    ژورنال لباس فرانسوی
    اخبار جالب از سینمای ایران
    سایت ویژه گوشی های موتورلا
    موبایل سرا
    ویژه مدل های لباس مجلسی
    دنبال چیز خاصی می گردی من دارم برات
    عکس های زیبا از بازیگران زیبا
    دوست داری بخندی پس بیا اینجا
    نرم افزار های موبایل
    ویژه مدل های لباس مجلسی
    آموزش دختران
    زنگ*کلیپ*تم*نرم افزار
    امدل های لباس مجلسی

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 64
    بازدید دیروز: 3
    کل بازدید :353725